Skinnjacka Online

Skinnjacka för dam och herr. Klassiska svarta eller bruna skinnjackor, även röda eller flerfärgade. Allt från den billiga till den exklusiva skinnjackan.

Jofama By Kenza

De skinnjackor som ingår i kollektionen ”Jofama By Kenza” var några av de mest populära och eftertraktade jackorna på marknaden under 2013. Kollektionen är ett samarbete mellan skinnproducenten Jofama och modebloggerskan Kenza.

Vad är Jofama?

Jofama bildades 1926 och hette från början JOFA vilket kommer från JOnssons FActory. Fabriken låg från början i Malung och där har företaget sedan dess haft sitt säte. År 1958 bildades ett dotterbolag i Norge som sedan fick namnet JOFAMA 1998.

På 70-talet delades företaget upp i två delar med skinnproduktion i ena och sportprodukter i andra. Sportprodukterna såldes under namnet JOFA vilket är ett mycket känt sportmärke inte minst inom hockeyn.

Idag är Jofama en av Skandinaviens största producenter av skinnjackor och andra skinnprodukter. Deras jackor går att hitta i flera av de större onlinebutikerna som säljer skinnjackor och självklart presenterar vi även en stor del av dess kollektion.

Företaget har sedan länge haft samarbete med kända personer som både varit med att designat och marknadsfört jackorna. Efva Attlings kollektion lanserade på hösten 2008, musikern Andreas Carlsson fick möjligheten på våren 2012 och även Lars Wallin har fått privilegiet att få en egen kollektion.

De två senaste designers som Jofama samarbetat med är Kenza samt Marie Serneholt. Bägge dessa kollektioner lanserades på våren 2013 och fick mycket bra kritik både från modekritiker och konsumenter.

Vem är Kenza?

Kenzas fullständiga namn är Kenza Zouiten men är i modekretsar enbart känd som Kenza. Hon började att blogga 2006 och fick snabbt många som följde hennes blogg där hon främst skriver om mode men även låter läsarna få insyn i hennes privatliv och vad hon tycker och tänker om saker som händer i samhället.

Redan tre år efter uppstarten av bloggen hade Kenza kring 100.000 unika besökare per dag vilket gjorde henne till en av Sveriges mest följda bloggerskor. År 2008 fick hon utmärkelsen för ”årets bästa blogg” av Veckorevyn. Året efter fick hon utmärkelsen ”Årets modeblogg” av Aftonbladet. Detta år fick hon även utmärkelsen ”Årets personliga blogg” och ”Årets modeblogg” på Finest Awards.

Det Kenza lyckas med är alltså att hitta balansen mellan mode och personliga åsikter och tankar. Detta har till och med uppmärksammats internationellt då hon 2012 vann ”Årets internationella blogg” på Bloglovin Award i New York. Och så har det fortsatt.

År 2013 fick hon ännu en gång utmärkelsen ”Årets personliga blogg” och ”Årets modeblogg” på Finest Awards.

Genom hennes blogg har Kenza gjort sig ett namn vilket även företag har fått upp ögonen för. Ett av dessa är Jofama som erbjöd henne att designa sin egen kollektion av skinnkläder vilket hon tackade ja till. Förutom att hon designat dem har hon även varit med och marknadsfört dem genom att själv vara modell på de bilder som lanserar jackorna.

Vad blev resultatet?

Samarbetet mellan Jofama och Kenza blev en kollektion som består av fem skinnjackor och flera andra produkter så som skinnshorts och en tight bodydress. Jackorna bär hennes namn och heter därmed enbart Kenza 1, 3, 7, 9 och 10 där Kenza 9 finns i röd och svart.

Kollektionen har blivit mycket populär sedan lanseringen och det kanske inte är så konstigt när Skandinaviens största skinnproducent samarbetar med en extremt modeintressad bloggare.