E-handeln ökar dramatiskt
Att svensken älskar att shoppa online kanske inte är en nyhet men att ökningen skulle vara så stor mot föregående kvartal var något överraskande. Varje kvartal genomförs undersökningar i samarbete med Svensk Distanshandel och HUI Research och andra kvartalet 2013 hade försäljningen ökat med hela 19% mot förra kvartalet.
Vad är det då som ökar mest?
Klädföretag var tidiga med postorder vilket skapade en vana hos människor att köpa på distans. När sedan jackor, stövlar och mysdressar började säljas online var det inte ett svårt steg att ta för svensken att handla detta online.
Det betyder att handeln startade på en ganska hög nivå för att sedan sakta öka. Det är alltså inte kläder som står för de större förändringarna. I alla fall inte modekläder. Däremot står ”Sport och Fritid” för en stor del av ökningen säger Arne Andersson som är expert på e-handel. Inom denna kategori ryms både sportartiklar och träningskläder i olika former.
Men det som ökade mest var hemelektronik. Försäljningen ökade med hela 21% och förra året 11%. Mycket stora ökningar som kan bero på den prispress om branschen varit med om de sista åren. Det kan även bero på att man vet exakt vad man vill ha. Hittar man en telefon i en butik kan man känna på den och bestämma sig för att sedan beställa samma telefon betydligt billigare online.
När det gäller kläder är detta inte lika vanligt eftersom det är svårare att hitta exakt samma klädesplagg på nätet som i butikerna. De som provar kläder och skor på stan för att sedan köpa det billigare online gör detta främst med märkeskläder. En speciell modell av en skinnjacka från Kenza är ju exakt lika oavsett om du köper den i en fysisk butik eller online. Annat är det om du hittar en snygg röd blus av ett okänt märke.
Arne Andersson pekar framförallt på två orsaker till den ökade e-handeln. För det första satsar många företag allt mer på butiker online. Detta även de som har fysiska butiker. För det andra skapas allt fler mobilbaserade butiker vilket gör dem tillgängliga var än man har med sig sin mobil. Att åka buss kan vara en shoppingmöjlighet likväl som att stå i kön på ICA.
Tillgänglighet, Enkelhet och Snabbhet verkar vara ledorden för framtida e-handeln. En e-handel som än så länge växer så det knakar.